fredag 9. mai 2014

Rehaplitering etter operasjon.

Ting har gått veldig greit etter operasjon. Det er helt tydelig at dette har gått mye bedre en fra sist.
Jeg må være på Riksen frem til tirsdag om alt går som plan nå. Jeg mottar nå antibiotika i IV, får også sterke medisiner for smerten etter operasjon. Legene er fornøyd med hvordan ganen ser ut, måtte dette fortsette slik nå. I dag har vi sett at ganen har gjort en liten forandring, noe vi må følge med i løpet av helga.

Ting jeg må være obs på nå de kommende ukene.
Det er en del ting jeg må passe på. Jeg må unngå fysisk anstrengelser og aktivitet. For de som ikke har knapp ( sonde) må man være forsiktig på hva man putter i munnen. De første fire ukene skal man kun leve på suppe, så gradvis starte opp med moset mat, så mer over til normal kost. Drikke er også noe man må være obs på. De første dagene skal man kun forhold seg til vann, unngå brus eller jus, dette har med kullsyre og syre og gjøre.
Jeg har fått beskjed om og holde meg borte alt uten om vann som jeg kan drikke litt av. Siden jeg har knapp,da må vi bruke den muligheten vi har. Dette vil kunne redde oss til og unngå betennelse og komplikasjoner. Det er svært viktig at vi følger dette opp. Min jobb er og følge dette opp nøye. Denne runden har jeg ikke vært fristet på noe. Man blir lite fristet på noe når man har vondt.  Jeg har vært veldig redusert på og drikke tilstrekkelig igjennom munnen med vannet. Vann er adrig noe jeg drikker, svært lite. Kunne selvfølgelig satt mer i knapp, men jeg har rett og slett ikke hadd overskudd til og igjennomføre dette på egen maskin, bare og innse det. I og med at de rundt meg ikke kan dette gjør det at situasjon blir verre, man må helle veien forklare, og nå er det nok av det fra min side. I dag har jeg klart og presse meg til og sette vann med pumpe på sakte tempo, det er slitsomt når alt pågård rundt av alle gjøremål.  Men men det er vel slik når kroppen er sliten, tar jo på og igjennomgå en operasjon.
Nå er det bare og ta tiden til hjelp og la dagene komme som de kommer nå.
 Stile og rolig nede på venterommet oss tannlegen ved Riksen. Godt og få gode tilbakemelding i utvikling i ganen, til helga nå. Vil bli nøye følgt opp i løpet av helga hvordan ganen utvikle seg.


Jeg har gjort store fremskrit, på kort tid. Den første dagen hadde jeg urinkateter, den fikk jeg bort fort. Jeg har sovet godt på natta, trur dette har med at jeg står på så sterke medisiner satser på at dette fortsette slik. Det gjør godt og sove igjennom natta, godt at man slipp og ligge våken for at man har smerter.

2 kommentarer: